Lezingenreeksen
1. Plaatselijke kringen
Behalve in Den Haag, waar de meeste bijeenkomsten plaatsvonden, werden in Amsterdam, Arnhem, Hilversum, en later ook in Rotterdam op regelmatige basis lezingen verzorgd door geestelijke sprekers d.m.v. het medium, waarbij er gelegenheid was tot discussie over het onderwerp. Na de pauze was er veelal gelegenheid tot het stellen van vragen over eigen ingebrachte onderwerpen.
In België werden in Antwerpen en enige tijd ook in Gent bijeenkomsten belegd. Een korte periode waren er eveneens bijeenkomsten in Hengelo en Heemstede, incidenteel ook elders bv in Eindhoven en in de laatste jaren in Gouda.
Kring Amsterdam
In Amsterdam werden jarenlang lezingen gehouden in Hotel Krasnapolsky. De onderwerpen werden op de avond zelf vanuit de zaal aangedragen. De meeste van deze lezingen werden echter niet op schrift gezet. Wel is een groot aantal audio-opnamen gemaakt, die in recente jaren in mp3 omgezet is.
Kring Antwerpen
Reeds in een vrij vroeg stadium werden ook in Antwerpen lezingen gehouden en cursussen gegeven, hetgeen een rijk scala aan onderwerpen heeft opgeleverd.
Kring Arnhem
De kring Arnhem kwam 21 jaar lang eenmaal per maand bijeen, afwisselend voor respectievelijk een openbare en een besloten bijeenkomst.
Deze laatste waren in de meeste gevallen reeksen van lezingen of cursussen.
Kring Den Haag
Den Haag was de vestigingsplaats van de vereniging, waar het medium woonde, het bestuur haar vergaderingen hield en waar meer dan 30 jaar lang openbare bijeenkomsten werden belegd. Aan het begin van het verenigingsjaar werd een jaarprogramma opgesteld. Voor de discussiebijeenkomsten konden de leden onderwerpen aandragen, die ter goedkeuring werden voorgelegd aan de Geestelijke Leiding en vervolgens in het jaarprogramma werden gepubliceerd.
Kring Gent
Het betreft hier een beperkt aantal verslagen van lezingen, zowel openbare als besloten (cursussen) van verschillende jaargangen tussen 1961 en 1970.
Kring Hilversum
Ook in Hilversum werden meer dan 30 jaar lang openbare lezingen gehouden. Deze bijeenkomsten werden in de huiskamer van een groot herenhuis op de Heuvelenweg gegeven of in een gehuurd zaaltje. Het betrof hier lezingen over vooraf aangekondigde onderwerpen die door de leden zelf waren aangedragen.
Kring Rotterdam
In de jaren 80 van de vorige eeuw werden hier openbare discussiebijeenkomsten gehouden. Onderwerpen konden in de regel vanuit de zaal worden gesteld.
Overige Kringen
Het betreft hier de plaatsen, waar slechts een enkele keer lezingen werden gehouden, zoals Eindhoven en Gouda.
pdf
Indexlijst Overige Kringen
pdf Audiolijst Overige Kringen
2. Zondagmorgenkring
De besloten zondagochtendbijeenkomsten waren in het begin bedoeld als een soort van wijdingsbijeenkomsten, die een sterk Christelijk karakter droegen. De christelijke feestdagen kregen mede op verzoek van veel leden dan ook speciale aandacht.
In de loop der jaren werden deze bijeenkomsten steeds universeler van aard.
Zondagmorgenbijeenkomst groep A
Vanaf 1955 werden de zondagochtendbijeenkomsten gesplitst in twee paralelle groepen die eens in de twee weken samenkwamen.
Men moest zich van tevoren inschrijven voor deze reeks van lezingen waarin een bepaald thema behandeld werd. Van de deelnemers werd verwacht dat ze zoveel mogelijk bijeenkomsten bijwoonden, zodat de samenstelling van de groep in de periode van dat seizoen constant bleef en een verdere diepgang mogelijk maakte.
pdf Indexlijst Zondagmorgenbijeenkomst groep A
3. Stem van Gene Zijde
De Stem van Gene Zijde zijn de verslagen van de vrijdagavondbijeenkomsten in Den Haag.
Stem van Gene Zijde is onderverdeeld in vier subclusters.
Een kanttekening bij de data:
Voor de Stem van Gene Zijde geldt dat van 3 september 1965 t/m eind december 1978 de datum die boven het verslag staat vermeld, niet de datum is waarop de bijeenkomst werd gehouden, maar de datum van publicatie.
Dit was nodig om voor de verzending in aanmerking te komen voor het goedkope kranten- en tijdschriftenposttarief. De datum waarop de bijeenkomst had plaatsgevonden, meestal een week eerder, is in dat geval meestal wel vermeld aan het einde van het verslag.
Stem van Gene Zijde I
Het betreft hier de oudste vrijdagavondlezingen van de ODV, gehouden tussen 1946 en 1952.
pdf Indexlijst Stem van Gene Zijde I pdf
Stem van Gene Zijde II
Dit cluster van lezingen wordt gevormd door de zogenaamde Rientjes-verslagen, genoemd naar de kopieerinrichting van de Fam. Rientjes waar de lezingen vermenigvuldigd werden. Deze lezingen werden gehouden tussen 1952 en 1955. Het waren de voorlopers van de latere Stem van Gene Zijde (Stem van Gene Zijde III). Elke jaargang bestaat uit ongeveer 40 tot 55 lezingen.
pdf Indexlijst Stem van Gene Zijde II
Stem van Gene Zijde III
Stem van Gene Zijde III zijn de verslagen van de vrijdagavondbijeenkomsten, gehouden tussen 1955 en 1987 in Den Haag.
Het betreft hier 31 jaargangen met in totaal 1368 lezingen. Elke jaargang omvat ongeveer 50 lezingen.
pdf
Indexlijst Stem van Gene Zijde III
pdf Audiolijst Stem van Gene Zijde III
Stem van Gene Zijde IV (op eigen titel)
Nadat de Geestelijke Leiding gestopt was met het doorgeven van lezingen via gastsprekers, zijn op eigen titel de bijeenkomsten voortgezet - via het medium - met toestemming van de Geestelijke Leiding.
pdf
Indexlijst Stem van Gene Zijde IV
pdf Audiolijst Stem van Gene Zijde IV
4. Sleutels (cursussen)
Sleutels betreft 32 jaargangen van twee parallelle jaarcursussen, bestaande uit 10 lessen, die liepen van oktober t/m juli. Het waren besloten groepen. De naam is symbolisch: de inhoud bevat sleutels waarmee toegang verkregen kon worden tot esoterisch gesloten gebieden.
Sleutels jaargang 1 t/m 32
Je hebt sleutelbegrippen nodig om de menselijke geest te onderzoeken en te ontsluieren om zodoende meer inzicht te verwerven en je houding t.o.v. je eigen leven te kunnen wijzigen. Er werd in deze cursussen veel meer direct aangesloten bij aardse onderwerpen, om daaraan de kennis van geestelijke aspecten aan toe te voegen. Mede d.m.v. praktische oefeningen werd gestimuleerd om de geestelijke materie zich eigen te maken.
5. Esoterisch-Magische Kring
De Esoterisch-Magische Kring omvat een reeks van op elkaar aansluitende cursussen gegeven in de jaren 1954-1970. De esoterie staat daarbij centraal, en als onderwerp en benadering is het aangevuld met magie, mystiek en filosofie.
De benamingen Esoterische Groep, Esoterische Kring (E.K.), Esoterische-Magische Groep (E.M.G) en Esoterisch Magische Kring zijn in de loop der jaren afwisselend en door elkaar gebruikt.
Na de afsluiting van de Esoterische-Magische Kring is in 1970 een nieuwe op esoterie gebaseerde reeks gestart onder de naam Esoterische Kring. Van deze reeks bestaan ook enkele audiobestanden
6. Overige Lezingen, Sprookjes en Juweeltjes
Dit cluster betreft een aantal lezingen of gedeeltes daarvan, waarvan de datum niet meer te achterhalen is. Daarnaast vindt u een aantal Sprookjes en andere Schone Woorden, waarin de sprekers op een beeldende en/of poëtische manier bepaalde waarheden over trachtten te brengen. Het Schone Woord was de naam voor een meditatie waarmee veel lezingen op basis van drie of meer door de aanwezigen gestelde begrippen werden afgesloten. In dit verband heeft men daar later de naam 'Juweeltjes' aan gegeven.
7. Steravonden
De Steravonden waren zeer besloten, bijzondere esoterische bijeenkomsten, waarbij vanuit de Geest werd samengewerkt met meerdere geestelijke groeperingen zoals de Witte Broederschap, het Verborgen Priesterrijk, om een positief krachtveld te creëren voor dat jaar.
Ze vonden 1 x per jaar plaats (in de beginperiode vaker) van 1953 t/m 1985 op de thuisbasis van de ODV: Den Haag
Steravonden
De aanwezige leden werden gevraagd om zich zoveel mogelijk in te stellen op de sfeer die werd opgebouwd, gedachten en emoties zoveel mogelijk te laten rusten om zodoende een zuiver kanaal te vormen voor de geestelijke instroom. De entiteiten die doorkwamen bestonden uit enkele voorbereiders die de juiste sfeer moesten scheppen voor uiteindelijk de eigenlijke bemiddelaar, die Hiërofant werd genoemd. Hij maakte de verbinding tussen de diverse betrokken geestelijke groeperingen en leidde de geestelijke ontlading, die daarop volgde, in goede banen.
De hele dienst stond in het teken van een helingsenergie voor de wereld als zodanig, waarbij gebruik werd gemaakt van de aanwezige energie, zowel in de geest als op aarde. De ODV leden waren als het ware onderdeel daarvan en werden dan ook aan het eind bedankt voor hun bijdrage.
Van tevoren mochten de leden persoonlijke voorwerpen inbrengen, zoals een ring, ODV-insigne, halsketting e.d. (vooral van metaal of kristal) die later werden ingestraald. De voorwerpen kregen hierdoor bepaalde eigenschappen door tijdelijke veranderingen in de energetische structuur.
De Steravonden waren zeer intensief voor het medium. Een van de bestuursleden, die ook magnetiseur was, stond Karel op die avonden bij door hem voor aanvang 'op te laden' en na afloop 'af te nemen'.
Wessac-bijeenkomsten
Deze bijeenkomsten werden vroeger gehouden in Tibet in de Wessac-vallei, maar vinden tegenwoordig jaarlijks plaats in het hooggebergte van de noordelijke Andes. Op die bijeenkomst vindt er een uitwisseling plaats tussen vele geestelijke entiteiten die samenwerken in en met de Witte Broederschap, maar ook ingewijden op aarde en de hoogst mogelijke kosmische krachten via een rituele plechtigheid.
Wessac-bijeenkomsten
Deze bijeenkomsten werden vroeger gehouden in Tibet in de Wessac-vallei, maar vinden tegenwoordig jaarlijks plaats in het hooggebergte van de noordelijke Andes. Op die bijeenkomst vindt er een uitwisseling plaats tussen vele geestelijke entiteiten die samenwerken in en met de Witte Broederschap, zoals het Verborgen Priesterrijk en de Graalridders, maar ook ingewijden op aarde en de hoogst mogelijke kosmische krachten via een rituele plechtigheid. Het doel is om de kosmische en geestelijke invloeden en krachten voor de aangebroken periode zodanig kenbaar te maken, dat aan de hand van dat beeld de aanwezige groeperingen gemeenschappelijk conclusies kunnen trekken. Vervolgens wordt voor de komende periode (van Wessac tot Wessac) de planning van hun werkzaamheden daarop afgestemd.
De bijeenkomst begint op het ogenblik dat de maan boven de horizon komt in de nacht volgende op de dag na de eerste volle maan in mei en duurt vanaf dat ogenblik tot rond 24 uur later.
Dit citaat uit de Esoterische Kring, 19 april 1971, geeft een goed beeld van het ritueel.
“Bij deze grote galabijeenkomst van de Witte Broederschap voltrekken zich verschillende fasen van beraad en besluitvorming, terwijl centraal staat een soort plechtigheid.
....
Er is sprake van een groep hoge ingewijden, men noemt hun plaats wel het altaar. Daarvoor staat dan nog een driehoek en een vierhoek: dat zijn weer ingewijden van een andere graad met een zekere concentratieopdracht. En daaromheen staat de z.g. maan, een soort amphitheateropstelling, waar in de stof en in de geest velen aanwezig zijn, die nog geen volledige inwijding hebben gehad, maar toch regelmatig deelnemen aan het werk van de Broederschap.
....
Wanneer het feitelijke feest begint -dat hangt o.m. met de maanfase samen- komen in de geest mensen, die op aarde leven (uitgetreden) en vele entiteiten uit de verschillende sferen samen. Zij vormen de omschreven structuur en dan begint wat je het beste met een soort rituele plechtigheid kunt vergelijken. Er is een spreker, dan volgt daarop een vibratie - een telepathische overdracht- die ten doel heeft een zo groot mogelijke eenheid onder de aanwezigen tot stand te brengen en vanaf dat ogenblik wordt de leiding van het gemeenschappelijk denken overgenomen door degenen, die aan het z.g. altaar staan.
Hierbij wordt getracht een zo hoge afstemming te bereiken, dat op een eenvoudige wijze de hoogste krachten zich kunnen manifesteren. De uitstraling zou u kunnen vergelijken met een zoeklicht uit onbekende hoogte, dat met een grote felheid het altaar en hen die daaromheen staan, belicht.
Maar het is geen gewoon licht; het is een zuil, waarin verschillende uitstralingen en kleuren voorkomen.
....
Deze kleurwerkingen en wervelingen betekenen eigenlijk de kosmische verhoudingen. Je kunt daaruit aflezen hoeveel kracht er beschikbaar is.
....
Een overdracht van die krachten, waarin je in uitgetreden toestand aanwezig bent, is eveneens mogelijk. Het is een soort afstemmingsenergie. Het veroorzaakt een afgestemd zijn op de persoonlijkheid, waardoor hij de krachten, waarvoor hij in het bijzonder vatbaar bleek, later in verhoogde mate kan opnemen uit de kosmos, uit de sferen.”
De Witte Broederschap is geen organisatie naar aards model, maar de naam voor een conglomeraat van (geestelijke) groepen die elk op basis van harmonie samenwerken om de gemeenschappelijke aspecten van hun streven te realiseren. Elke groep heeft haar eigen doelstellingen van waaruit ze werkt. Samenwerking op basis van harmonie is alleen mogelijk als er een gemeenschappelijk voldoende aanvaardbaar doel is, waarbij elke groep mede zijn eigenheid behoudt en de samenwerking ook bijdraagt aan de eigen doelstellingen. Een van die groepen is de Orde der Verdraagzamen.
Wessac, Wessak, Wesac, Wesak of Vesak? Aangezien de naam is ontleend aan een oud Hindoe-feest en ook de naam is geworden van een riviertje in het Karakoram-gebergte in Tibet, mag worden aangenomen dat de naam op verschillende wijze naar een westers alfabet getranslitereerd kan worden. In de ODV-verslagen wordt het meestal gespeld als Wessac.
Wilt u weten in welke lezingen de Wessac-bijeenkomsten besproken worden, klik dan op Wessac_overzicht.pdf